WELKE STAP ZET JIJ VANDAAG RICHTING JE DOEL?

Welke stap zet jij vandaag om jouw doel te bereiken?

Met één stap dichter bij je doel

Een van de meest voorkomende valkuilen waar mensen in stappen tijdens het willen bereiken van hun doel, is het alleen nog maar oog hebben voor hun doel. Dat klinkt misschien wat verwarrend. Het beste kan ik waarschijnlijk uitleggen met het voorbeeld van afvallen. Iemand die 20 kilo wil afvallen en dat als enige doel voor ogen heeft zal fanatiek beginnen te sporten, gezond beginnen te eten en vol goede moed aan de mensen om zich heen verkondigen wat het doel is. Dit klinkt misschien in eerste instantie fantastisch en als iemand die op de goede weg is, maar laat ik je uitleggen waar het mis gaat. 

In dit voorbeeld is het doel ’20 kilo afvallen’ en voor dat doel gaat deze persoon dan ook. Ze heeft bedacht dat om af te vallen het zinvol is te sporten en gezond te gaan eten om haar nieuwe intentie nog meer kracht bij te zetten deelt ze haar doel zelfs met de mensen om haar heen. Wanneer de persoon uit ons voorbeeld gemotiveerd aan de slag gaat met gezond eten en sporten, is dit nog nergens gestructureerd. Haar doel is daarbij zo ontzettend groot dat het gevoel van ”ik red het nooit” snel om de hoek komt kijken. Door die gedachte gedemotiveerd te zijn is de kans groot dat ze vervalt in oude patronen en weer – al is het maar voor een moment – slechter zal eten, waarna een vriendin vraagt “hoe gaat het met afvallen?”, en ze het gevoel heeft dat ze aan alle kanten vaalt. 

Wat had de dame uit dit voorbeeld kunnen doen om op een prettigere manier haar doel te bereiken? Haar doel kleiner maken. Haar hoofddoel is ’20 kilo afvallen’ een geweldig doel, waarvan iedereen kan bedenken dat dit tijd nodig heeft om dit doel te bereiken. Wanneer ze dit doel had opgedeeld in kleinere subdoelen was het veel makkelijker te bereiken geweest. Stel je voor 20 kilo in een jaar, 10 in een half jaar, betekent 1,5 kilo per maand. Dat klinkt als een veel prettiger en veel toegankelijker doel dan ’20 kilo afvallen’. De kans is dan ook groot dat wanneer ze dit zo zou aanpakken haar doel veel eerder bereikt is. 

De oefening:

– Stel een concreet, meetbaar en aan tijd gebonden doel voor jezelf.
– Ga in het midden van de kamer staan en stel jezelf voor dat dit de ‘midden lijn’ is. Dit is hoe de situatie nu is. Bedenk voor jezelf hoe de situatie eruit ziet, en wat er allemaal onderdeel van is. Bedenk op een schaal van 0 tot 10, op welk level ten aanzien van het bereiken van jouw doel, jij je nu bevindt.
– Draai je nu om en kijk achter je: dat is het verleden, het punt waar je vandaan komt, de ‘nul lijn’. Wat heb je, met betrekking tot je doel op dit moment al allemaal bereikt? Wat heb je gaande weg al meegenomen? Zie en voel hoe je al ontwikkeld bent in vergelijking met je vertrek punt.
– Draai je nu weer om en kijk voor je, stel je voor dat zo’n twee meter voor je uit jouw doel is, op welke schaal tussen 0 en 10 bevindt jouw doel zich. Hoe ziet het eruit? Hoe voelt het als je daar zult zijn? Wat doe je als je je doel bereikt hebt?
– Wanneer je dit goed hebt gevoeld en ervaren stel je jezelf de vraag ‘Wat kan ik vandaag doen om een stapje dichterbij mijn doel te komen?’ om van het punt en het getal waar je je nu bevindt, dichter bij je doel te komen. Bedenk een concrete en haalbare stap. Op het moment dat je die stap bedacht hebt en ook de intentie hebt gevoeld deze stap te nemen, zet je deze stap richting jouw doel.
– Je staat een stap dichterbij je doel en voelt even hoe dat voelt, word je er blij van? Ben je al trots door je intentie? Geniet van de door jou genomen stap. 

Lijkt het je prettig wat intensievere begeleiding te hebben bij het bereiken van jouw doel? Neem dan vrijblijvend contact op en we kijken samen hoe jij jouw doel kunt gaan bereiken. 

Neem nu vrijblijvend contact op

Facebooktwitterlinkedinyoutubeinstagram

Geef een reactie