VRAAG MAAR RAAK VRIJDAG: Hoe kan ik wat positiever in het leven staan?

Posted: 19/05/2016 by admin

Hoe kan ik positiever in het leven staan?

Hoe kan ik wat positiever in het leven staan? 

Vorige week vrijdag heb ik jullie gevraagd jullie vragen in te zenden zodat ik één van deze vragen via een blog zou kunnen beantwoorden. Ik had niet kunnen bedenken dat dit zo’n succes zou zijn! Blijkbaar is het voor veel mensen fijn om anoniem en via een laagdrempelige manier antwoord te krijgen op vragen waar ze al wat langer mee rond lopen. Ik heb voor deze week een vraag uitgekozen die ik ook vaker in mijn praktijk zie terugkomen, namelijk: “Hoe kan ik wat positiever in het leven staan?”

Vooropgesteld gebeuren er natuurlijk in ieders leven dingen die pijn doen en niet prettig zijn. Mensen die mijn webinar ‘Train je geluk’ hebben gevolgd weten ondertussen dat pijn onlosmakelijk verbonden is aan geluk. Anders gezegd; de intensiteit van de pijn die je ervaart bepaald de intensiteit van het geluk dat je zult ervaren. Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat voor iemand die al een tijdje met geld zorgen leeft en daardoor dagelijks in de ‘overleef’ stand staat, het ultiem geluk kan zijn om een etentje buiten de deur aangeboden te krijgen van iemand en dat dit het hoogte punt van misschien wel weken is, waar ook nog weken van nagenoten kan worden. Terwijl aan de andere kant iemand die het geld van de wereld heeft en dagelijks uit eten kan, 4 keer per jaar op vakantie kan en alles kan krijgen wat zijn of haar hart begeert, deze geluksmomenten waarschijnlijk heel anders zal ervaren. 

Het eerste wat ik je dus zou willen meegeven is, wanneer er vervelende dingen gebeuren in je leven, weet dan dat al die vervelende dingen er voor gaan zorgen dat jij veel intenser geluk kunt gaan ervaren op een ander moment. Weet dus dat die vervelende dingen je iets op gaan leveren in de toekomst. 

Het tweede wat er nodig is om positiever in het leven te staan is het veranderen van patronen. Op dit moment ben je zo gewend op een bepaalde manier te denken, dat je gedachte patronen omgebogen zullen moeten gaan worden om om positiever in het leven te staan. Je kunt hierbij gebruik maken van de volgende oefening:

1-2-3-Methode

  1. Bewustwording: door de vraag die je stelt ben je, je waarschijnlijk al bewust dat je op sommige momenten wat negatiever tegen het leven aan kijkt dan een ander wellicht. Gefeliciteerd! Dat is namelijk stap 1. De kunst wordt nu om het ook op specifieke momenten te gaan herkennen. Bewustwording van het moment dat jij als negatief ervaart.
  2. ‘Het is ok’: Het meest destructieve wat we onszelf aan kunnen doen is onszelf veroordelen en vaak is dit nou nét waar we de mist in gaan. Of dit nu gaat over negatief denken of het in stand houden van andere patronen, we vinden er van alles van en dit ‘alles’ is niet positief. Door een oordeel te hebben over je eigen negatieve gedachten in de vorm van ‘o ja daar ga je weer, jij moet het leven ook altijd zo zwartgallig zien.’ of ‘kun je nou nooit eens positief zijn?!’ beland je automatisch in een nog negatievere spiraal. Het wordt dus van kwaad tot erger. Stap 2 is daarom dan ook, om te proberen vanuit liefde naar jezelf te kijken en wat er ook gebeurt te denken ‘Het is ok.’ Je bent aan het leren en onderweg naar een positievere blik. Op die manier doorbreek je meteen de negatieve spiraal.
  3. Wat is er positief?: Stap 3 spreekt redelijk voor zich. Bij iedere situatie die zich voordoet in je leven is er altijd een positieve kant te ontdekken, hoe hard je er soms ook voor moet zoeken. Probeer als je negatieve emotie wat gezakt is, met een open blik te gaan onderzoeken wat er positief zou kunnen zijn aan de situatie zoals hij nu is. Het hoeft maar een klein dingetje te zijn, wat al voor een overwinnen kan zorgen op jezelf. Door zelfs maar het kleinste onderdeel van de situatie als positief te gaan zien, train je je hersens in het aanleggen van een ‘positieve blik’, ieder klein stapje is dus een training op zich!

Door deze oefening op dagelijkse basis toe te passen ben je dagelijks bezig je negatieve denk patroon om te buigen naar een positiever denk patroon. Houdt hierbij in gedachten: oefening baart kunst en je hebt gemiddeld 6 weken nodig om jezelf een nieuw patroon aan te leren. Gun jezelf dus de tijd. 

Ik hoop dat ik op deze manier jou en wellicht ook anderen heb kunnen helpen in het vervolg iets positiever in het leven te staan en wens je heel veel succes! 
Heb je ook een leuke vraag voor Vraag Maar Raak Vrijdag? Stuur dan een mailtje naar rosanne@vds-empowerment.nl en wie weet behandel ik over twee weken wel jouw vraag! 

Mail nu je vraag!

 

Facebooktwitterlinkedinyoutubeinstagram

No Comments

Geef een reactie

GET YOUR EMAIL UPDATES

First Name
Email address
%d bloggers liken dit: