OEFENING

Posted: 01/03/2016 by admin

Focus

focus

 

IK ZIE IK ZIE WAT IK NIET ZAG

Vanuit onze natuur zijn we getraind oog te hebben voor gevaar, opzoek te gaan naar datgene wat er niet goed is. Terwijl we in een veel veiligere wereld leven dan onze voorouders deden en gevaar al lang niet meer zo veel op de loer ligt. Hoog tijd om ons gedrag aan te passen aan onze omgeving en een verandering van focus te maken. 

Het duurt gemiddeld 6 weken tot dat een verandering echt is doorgevoerd in ons brein. Door dit te weten en de volgende simpele oefening de komende tijd toe te passen kun je je brein leren meer te focussen op mooie en goede dingen. Want denk je maar eens in hoe je je voelt wanneer je op de fiets zit en je ergert aan de mensen voor je die niet door fietsen, of het meisje bij de Albert Heijn achter de kassa die niet snel genoeg haar werkt doet, wat voel je wanneer je dit denkt? En denk je dan eens in hoe je je kunt voelen wanneer je opzoek gaat naar dingen die wél goed zijn en waar je blij van wordt.  

Wanneer je de komende tijd buiten bent, op de fiets of lopend op straat probeer dan eens écht om je heen te kijken en te zien wat er is. Kijk eens naar de mensen die je tegen komt, of de gebouwen die je passeert en bekijk hoe ze eruit zien in plaats van op de automatische piloot van locatie a naar locatie b te gaan. Spreek vervolgens het volgende met jezelf af: probeer van alles wat je tegen komt, ieder persoon of ieder gebouw 1 ding te noemen dat je mooi aan die of datgene vindt. Soms is het voor de hand liggend en soms wat moeilijker, maar je moet 1 ding noemen. Op je route van a naar b krijg je slechts 1 joker voor wanneer je het echt niet weet (dat kan soms ook gebeuren, hoe vervelend ook) van alle anderen noem je 1 ding tot je bij de gewenste locatie bent. 

Deze oefening is niet alleen leuk en vermakelijk, hij traint je brein letterlijk om meer focus te leggen op datgene wat mooi is en je een prettig gevoel geeft. Je zult vanzelf merken na een aantal weken dat het steeds makkelijker is, en dat wellicht zelfs makkelijker de positieve kant van dingen in gaat zien. Ook helpt het je te ontdekken waar jij blij van wordt. Probeer deze oefening de komende tijd en laat via social media je ervaring weten, ik ben erg benieuwd! 

Facebooktwitterlinkedinyoutubeinstagram
%d bloggers liken dit: