A WALK A DAY KEEPS THE DOCTOR AWAY

Posted: 26/07/2016 by admin

A walk a day keeps the doctor away!

Of welke vorm van beweging dan ook

Toen ik een aantal jaren geleden letterlijk met een burn out op de bank zat, werd ik mij erg bewust van zowel mijn gebrek aan beweging als de locatie van mijn huis. Namelijk: de A1 onder de hardlopers in Amsterdam, het Westerpark. Het was, en is de hele dag door een komen en gaan van mensen die ‘een rondje Westerpark’ doen. Van jong tot oud, van snel tot iets langzamer en van charmant tot bijna ongemakkelijk, ik heb het allemaal voorbij zien komen.

Voor een tijdje lukte het mij om me af te sluiten van dit beeld waarmee ik de hele dag geconfronteerd werd, maar na 4 weken moest ik er toch echt aan toe geven: ik moest aan de bak. Ik kon het niet langer aan dat ik letterlijk stil zat op de bank en ik de hele wereld in beweging zag komen. Zowel letterlijk als figuurlijk een ontwikkel moment voor mij, ik moest weer in beweging komen. 


Ik heb ‘de Evi app’ (Een Belgische dame die je in een app op je telefoon begeleid tijdens het hardlopen) gedownload, en ben naar de winkel gegaan voor rondje ‘proef rennen’ waar ik toch wel aardig tegenop zag. Ik kende de horror verhalen van lopen terwijl de hele winkel naar je kijkt maar was mij tevens bewust van het belang van goede schoenen. Toch koos ik er strategisch voor om op een maandag ochtend te gaan, gewoon voor de zekerheid. Toen de schoenenverkoper mij garandeerde dat hij in lange tijd niet iemand zo recht had zien lopen (wat schijnbaar een compliment bleek te zijn) groeide het vertrouwen in mijn keus en ging ik met een voldaan gevoel naar huis. 

De volgende ochtend begon ik vol goede moed. Ik had gezien dat ik moest beginnen met welgeteld 1 minuut hardlopen afgewisseld met 1 minuut wandelen. Een kind kan de was doen. Wie maakt mij wat. Dat was wat ik dacht. Domme ik. Die ene minuut leek een uur te duren en ik was er van overtuigd dat heel Amsterdam naar mij en mijn rode hoofd keek. En Evi maar zeggen dat ze ‘Fier op me was’.
Maar als ik ergens voor ga, ga ik er ook voor dus de drie maanden die volgden ging ik braaf met Evi op pad. Gesteund door het nieuws dat iedereen tegen me zei dat het uiteindelijk écht lekker zou worden en je ‘er gewoon even’ door heen moest.

Drie maanden lang ben ik er voor gaan, om mijn conditie op te bouwen, om wat kilo’s kwijt te raken en om zowel letterlijk al figuurlijk weer in beweging te komen. Tot de dag kwam dat ik ergens las dat je van hardlopen niet eens zo gek veel afvalt, sterker nog, ‘je kunt dan nog beter gaan wandelen’. WAT?!! Begrijp me niet verkeerd, mijn algehele conditie vond ik ook heel belangrijk maar dat deze beproeving- die het nog steeds was mij nergens kilo’s liet verdwijnen vond ik werkelijk een nachtmerrie. Ik voelde mij verraden terwijl ik niet goed wist door wie. Dus ik gaf Evi maar de schuld.

“Na een dag heel hard werken nog even ontspannen tijdens een avondwandeling. Omdat dit voor mij pure empowerment is wil ik dit graag met jullie delen. Terwijl ik mijn make-up loze selfie maak besef ik me, hoe gek het eigenlijk is dat de meest pure vorm van jezelf delen vaak buiten je comfortzone ligt. Groeien doe je buiten je comfortzone dus ik doe het lekker toch!”

 

In al die drie de maanden was ik bij lange na nog niet op het punt gekomen, dat ik het écht lekker vond. Ik was trots op mijzelf, ja. Het voelde goed om bezig te zijn, zeker. Maar echt lekker? Nee. Ik wist dat dat zou betekenen dat ik dit op wilskracht nog een tijd zou gaan doen maar dat er ook een moment zou zijn dat die wilskracht ver te zoeken was. Dat vanaf dat moment de hardloopschoenen definitief de kast in zouden gaan. Tot ik, na het lezen van dat ene artikel nog veel meer artikelen tegen kwam waarin een aantal voordelen van wandelen omschreven werden: 

  • Het verlaagt je bloedsuikerspiegel;
  • Door iedere week twee en een half uur te lopen kun je je risico op borstkanker met 42 procent verlagen, volgens een studie waarin meer dan 79.000 vrouwen werden onderzocht;
  • Het verlaagt de kans op dementie en Alzheimer;
  • Het verstevigt de spieren van je benen, billen en buik; 
  • Als klap op de vuurpijl zorgt het er voor dat je gelukkiger wordt. 

Er zijn nog veel meer voordelen, dit is slechts een selectie. Na het lezen van al die voordelen besloot ik per direct (nu zo’n 1,5 jaar geleden) mijn hardloop sessies in te ruilen voor wandelsessies. Zonder Evi. Bijna 6 km voor iedere wandeling, een kleine 1,5 uur per keer. Soms zonder telefoon soms ook met. Soms voelt het als 10 minuten en soms als 3 uur, maar het levert me altijd wat op. Soms duurt het heel lang voordat mijn hoofd leeg is en soms wat korter. De beste ideeën ontstaan tijdens mijn dagelijkse wandelingen. Ik voel zelfs onrust als ik vanwege een te druk schema er geen tijd voor maak en ga het – jawel – zelfs missen.

Ik vind dit zo lekker om te doen, dat ik dit bijna iedere dag en minstens 5 keer per week doe. Dat betekent dat ik een goede 25 km per week wandel. Daar kan voor mij geen Evi tegenop. Daarnaast doe ik kracht training thuis, via de Kayla methode. Allemaal in mijn eigen tempo. 

Of je nu van hardlopen houdt of van wandelen, van Yoga of zwemmen, het is allemaal goed. Zorg er voor dat je iets doet wat je leuk vindt zodat het écht in je leef patroon kan blijven. Dat je het zelfs gaat missen wanneer je het niet doet. Uiteraard moet je soms eerst op wilskracht een patroon opbouwen, maar wanneer het na een maand of twee nog steeds niet als prettig voelt kun je je afvragen of dit de manier is voor jou. Je kunt dan wellicht beter naar een sport zoeken die je de komende jaren graag wekelijks doet, dan dat je iets voor een half jaar op wilskracht doet en  het daarna weer afzwakt. Ieder tempo, iedere vorm, zorg dat het past bij jou. 

Zou jij graag nieuwe patronen in je leven willen toepassen, maar lukt je dit niet alleen? Overweeg dan eens een empowerment sessie. Een sessie waarin we samen in 1,5 uur kijken hoe jij je doelstellingen wél kunt gaan halen en je jezelf wellicht in de weg zit. 

Kijk hier voor meer informatie

Bronvermelding: http://gezond10.nl/sport-fitness/wandelen-gezond/ & http://www.ahealthylife.nl/12-gezondheidsvoordelen-van-wandelen/

 

Facebooktwitterlinkedinyoutubeinstagram

No Comments

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: