5 TIPS OM OM TE GAAN MET IEMAND MET EEN BURN-OUT

Posted: 11/10/2016 by admin

Omgaan met iemand met een burn-out

Want het hebben van een burn-out is niet makkelijk, maar omgaan met iemand met een burn-out ook niet! 

Wist je dat ruim 14 procent van de Nederlandse werknemers last heeft van burn-out klachten? 14 procent, dat is ontzettend veel. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor het fenomeen burn-out. Aandacht voor het ontstaan van een burn-out en wat je kunt doen om te herstellen van een burn-out.

Begeleiding voor mensen die om moeten gaan met mensen met een burn-out, is er helaas nog minder. Terwijl een juiste omgang juist ontzettend van belang is om zowel een goede relatie te behouden, als helderheid te verkrijgen over de situatie. Om die reden geef ik je graag 5 tips om, om te gaan met mensen met een burn-out. 

5 TIPS:
  1. Vraag wat iemand prettig vindt. 
    Geen mens is hetzelfde en om die reden verschilt ook per persoon wat iemand nodig heeft. De een verlangt naar ruimte en met rust gelaten worden terwijl de ander juist contact wil en het prettig vindt om zijn of haar verhaal kwijt te kunnen. Als buitenstaander is het lastig in te schatten wat iemand prettig vindt. Want hoe sociaal iemand in het normale leven ook kan zijn, de kans bestaat dat hij of zij in z’n burn-out liever met rust gelaten wordt. Vaak is het verlangen van degene met een burn-out zelf, wel overduidelijk. Vraag om die reden simpelweg wat iemand prettig vindt. “Vind je het prettig als ik eens langskom of bel, of zal ik je even laten?” kan een vraag zijn die alle opties in zich heeft en waar een duidelijk antwoord op kan komen.
  2. Vat het niet persoonlijk op.
    Verschillende uitingen van een burn-out kunnen onbedoeld onprettig of onaardig overkomen. Bijvoorbeeld het gebrek aan- of uitblijven van communicatie, of heftig of emotioneel reageren. Wees je er in deze gevallen van bewust dat dit vaak niet persoonlijk bedoeld is. Probeer in gedachte te houden dat dit niet over jou gaat, ondanks dat het jou wel aangaat. Het gevaar schuilt erin conclusies te trekken vanuit een ‘gezonde’ geest. Bijvoorbeeld: wanneer iemand niet meer op mijn berichtjes reageert, heeft diegene geen interesse in mij of heb ik iets verkeerd gedaan. Voor iemand met een burn-out kost het contact zoeken met de buitenwereld ontzettend veel energie, zelfs een ogenschijnlijk klein ‘whatsapp berichtje’. Energie die ook hard nodig is om te herstellen. De keus om minder in contact te treden dan normaal laat dus enkel zien dat iemand bezig is met zijn herstel en is nergens een teken van desinteresse.

  3. Wat kun je wel doen om te helpen?
    Als omgeving wil je graag iets doen voor iemand met een burn-out. Maar als iemand voornamelijk rust nodig heeft om te herstellen, wat kun je dan doen om te helpen? Je kunt bijvoorbeeld op afstand laten zien dat je aan iemand denkt. Denk daarbij aan een kaartje, een bosje bloemen of een mailtje. Ondanks het feit dat we gewend zijn om door middel van vragen onze interesse te tonen, zou ik dat in dat geval toch tot een minimum beperken. Iemand met een burn-out ervaart al vrij snel iets als ‘een druk’ of ‘een last’. Hoe goed bedoeld een berichtje vol vragen zoals “hoe gaat het met je?” “wat voel je allemaal precies” “kom je de dagen een beetje door”, ook kan zijn, kan dit soms eerder als een last voelen dan een hart onder de riem. Laten blijken dat je aan diegene denkt kan al meer dan voldoende zijn. Een andere manier van helpen kan hulp bij praktische zaken zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan boodschappen, huishoudelijke taken of administratieve zaken. Iemand met een burn-out kan het moeilijk vinden om dit toe te laten, maar aanbieden kan altijd.
  4. Kennis vergaren waardoor iemand zich begrepen voelt.
    Zoals eerder al genoemd kunnen relatief ‘normale’ zaken als contact zoeken of boodschappen doen ineens een lastige opgave zijn. Iets wat voor iemand met een gezond lichaam en gezonde geest misschien lastig te begrijpen is. Het kan daarom goed zijn om je als omgeving in te lezen in de kenmerken en uitingsvormen van een burn-out. Hierdoor zul je niet alleen het begrip naar de ander vergroten maar zul je ook makkelijker in kunnen spelen op de behoefte van de ander. Ontdek hier bijvoorbeeld de 10 tekenen die kunnen wijzen op een burn out.
  5. Geef iemand de tijd.
    Het proces van het herstel van een burn-out is voor iedereen verschillend. Bij de één zal dit 6 maanden duren en de ander is zeker een jaar thuis. Het een is niet beter dan het ander, het is simpelweg allebei nodig. Het totale herstel proces kan al met al zelfs jaren duren, hier heeft niemand invloed op. Iets wat wel helpt het herstel te bevorderen is iemand de tijd en de ruimte te geven om te herstellen. Hoe meer ruimte iemand zal ervaren om te herstellen hoe doelgerichter en effectiever dit herstel zal plaatsvinden. Overhaast weer aan het werk gaan, zal het proces eerder vertragen dan versnellen. Uiteraard kan het wel goed zijn om onder begeleiding te kijken hoe iemand kleine stappen kan maken om langzaam weer ‘in de maatschappij’ te komen. Ook deze stappen dienen ruim genomen te worden. Het hele proces zal bestaan uit “twee stappen vooruit, één stap achteruit”, maar uiteindelijk zal het herstel in zicht komen. 

Hopelijk heb je door het lezen van deze tips wat praktische tools in handen gekregen, om om te gaan met iemand met een burn-out. Mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben of informatie willen over de gratis voorlichting voor bedrijven? Mail dan gerust naar rosanne@vds-empowerment.nl of stuur een berichtje via onderstaande knop. Vind je het leuk om vaker praktische tips te lezen, like dan de facebook pagina van Van den Sigtenhorst Empowerment en ontvang wekelijks praktische tips en inspirerende artikelen. 

Stuur hier je vraag of bericht

 

Facebooktwitterlinkedinyoutubeinstagram

No Comments

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: